Monitoring miejski
Informacja o przetwarzaniu danych za pośrednictwem monitoringu wizyjnego
- Administratorem danych osobowych tj. wizerunku, numerów tablic rejestracyjnych, numerów bocznych pojazdów, utrwalonych przy użyciu środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu, dalej zwanym systemem monitoringu wizyjnego, jest komendant Straży Miejskiej w Głuchołazach z siedzibą Rynek 15 .
- Z wyznaczonym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych poprzez e-mail lub telefonicznie 77 409 21 42
- Pani/Pana dane osobowe w postaci wizerunku zarejestrowanego przez monitoring będą przetwarzane wyłącznie w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa osób, ochrony mienia, w tym ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt e RODO, w związku z art. 10 i art. 10a oraz art.11ust. 2 ustawy z dnia 29.08.1997 o strażach gminnych oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16.12.2009 r. w sprawie sposobu obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych przez straż gminną (miejską). Informujemy również, że rejestracji i zapisowi danych na nośniku podlega jedynie obraz bez dźwięku oraz, że system monitoringu nie posiada funkcji automatycznego rozpoznawania osoby.
- Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych (wizerunek zarejestrowany przez monitoring) mogą zostać wyłącznie uprawnione podmioty publiczne na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz podmioty z którymi Administrator podpisał umowę powierzenia w zakresie obsługi informatycznej, prawnej, serwisowej.
- Organy uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązujących przepisów prawa nie są traktowane, jako odbiorcy danych.
- Pani/Pana dane osobowe tj. nagranie zawierające wizerunek zarejestrowany przez monitoring będzie przechowywane przez okres od 20 do 60 dni w zależności od pojemności urządzeń rejestrujących, następnie podlegają zniszczeniu poprzez nadpisanie nowych danych lub fizyczne zniszczenie w sytuacji awarii lub zmiany konfiguracji systemu. Jedynie w przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów prawa lub administrator podjął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin przechowywania ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania;
- Osoba fizyczna, zainteresowana zabezpieczeniem danych z monitoringu na potrzeby przyszłego postępowania może zwrócić się z pisemnym, umotywowanym wnioskiem o ich zabezpieczenie.
- Umotywowany wniosek o zabezpieczenie materiału należy kierować do Komendanta Straży Miejskiej w Głuchołazach, w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym zdarzenie mogło zostać zarejestrowane przez monitoring wizyjny. Wnioski złożone po tym terminie mogą nie gwarantować zabezpieczenia obrazu ze względu na jego możliwe usunięcie z rejestratora.
- Prawidłowo złożony wniosek musi zawierać dokładną datę i miejsce oraz przybliżony czas zdarzenia. Brak powyższych danych, uniemożliwiających odnalezienie określonego materiału może stanowić podstawę do niezrealizowania wniosku o zabezpieczenie materiału. Dodatkowo wniosek musi zawierać powód i cel zabezpieczenia.
- Zabezpieczony materiał przechowywany jest przez okres 6 miesięcy do którego dostęp maja tylko upoważnione osoby. Zwrotną pisemną informację o zabezpieczeniu i okresie przechowywania zapisu z systemu monitoringu przekazuje się wnioskodawcy wraz z pouczeniem o konieczności wystąpienia z nowym wnioskiem w przypadku potrzeby wydłużenia okresu jego zabezpieczania.
- Zabezpieczony materiał może być udostępniony jedynie w zakresie, w jakim może być on wykorzystany w związku z ujawnionymi przestępstwami i wykroczeniami i wyłącznie na wniosek właściwych dla tych spraw organów, tj. Policji, Prokuratury, Sądu itp.
- Straż Miejska w Głuchołazach nie udostępnia materiałów z monitoringu na wniosek osób prywatnych, jak również podmiotów prowadzących postępowania w sprawie o odszkodowanie.
- Przysługuje Pani/Panu prawo:
- dostępu do treści swoich danych jednak dostęp ten nie może niekorzystnie wpływać na prawa i wolności innych osób,
- usunięcia lub ograniczenia przetwarzania jedynie w przypadkach podanych w art. 17 oraz 18 RODO przy czym przepisy odrębne mogą wyłączyć możliwość skorzystania z tego prawa,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją o ile żądania nie są ewidentnie nieuzasadnione lub nadmierne, niemożliwe do wykonania ze względu na ograniczenia techniczne oraz nie ograniczają ich, bądź wykluczają inne przepisy prawa.
- Powyższe prawa nie przysługują zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości w sytuacji, jeżeli mogłoby to powodować:
- ujawnienie informacji uzyskanych w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych;
- utrudnienie lub uniemożliwienie rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania lub zwalczania czynów zabronionych;
- utrudnienie prowadzenia postępowania karnego, karnego wykonawczego, karnego skarbowego lub w sprawach o wykroczenia lub wykroczenia skarbowe;
- zagrożenie życia, zdrowia ludzkiego lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- zagrożenie bezpieczeństwa narodowego, w tym obronności lub bezpieczeństwa oraz ekonomicznych
- podstaw funkcjonowania państwa;
- istotne naruszenie dóbr osobistych innych osób.
- Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w przypadku naruszenia Pani/Pana praw w wyniku przetwarzania danych osobowych przez straż miejską w Głuchołazach.