Szacowanie szkód w gospodarstwach rolnych spowodowanych przez powódź we wrześniu 2024 r.
Rolnicy którzy ponieśli straty w gospodarstwach rolnych spowodowane przez powódź mogą składać w Urzędzie Miejskim w Głuchołazach wnioski o oszacowanie strat w gospodarstwach rolnych niezwłocznie po wystąpieniu tych zjawisk lub stwierdzeniu ich skutków.
Szacowanie szkód w uprawach rolnych, zwierzętach gospodarskich i środkach trwałych*, powstałych w granicach administracyjnych Gminy Głuchołazy jest możliwe po złożeniu do Urzędu Miejskiego w Głuchołazach przez poszkodowanego rolnika stosownego wniosku zawierającego podpisaną zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych. Ponadto składający wniosek o szacowanie szkód zobowiązany jest do złożenia na piśmie oświadczenia czy wnioskował albo będzie wnioskował w roku bieżącym o szacowanie szkód w uprawach spowodowanych wystąpieniem suszy.
Obowiązujące prawo nie pozwala na szacowanie strat u rolników, którzy nie złożyli stosownego wniosku w Urzędzie Gminy.
Wszystkie dane we wniosku o szacowanie szkód dotyczące upraw powinny być zgodne z wnioskiem składanym do ARiMR o dopłaty, którego kopię należy dołączyć w celu weryfikacji oświadczeń i sprawnej pracy komisji. Komisja szacuje w terenie uprawy przed zbiorem plonu.
Komisja szacuje wszystkie szkody powstałe w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, które wystąpiły w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (tj. w uprawach, zwierzętach i w środkach trwałych), gdyż za podstawę określenia zakresu i wysokości szkód w produkcji rolnej przyjmuje się całość produkcji prowadzonej w gospodarstwie rolnym tj. zarówno w produkcji roślinnej jak i w zwierzęcej, niezależnie od tego czy szkody wystąpiły wyłącznie w uprawach, czy wyłącznie w produkcji zwierzęcej.
Szacowanie szkód powstałych w gospodarstwach rolnych przebiega na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 187 z późn. zm.) oraz w oparciu o „Wytyczne dla Komisji powołanych przez Wojewodę dotyczące ogólnych zasad szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi, lawinę lub suszę w środku trwałym” z 26 kwietnia 2024 r.
Komisja sporządza protokoły szacowania strat na wzorze obowiązującym w danym roku, udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, potwierdzając tym wystąpienia szkód.
Formularz wniosku można pobrać osobiście w Urzędzie Miejskim w Głuchołazach, Wydziale Rolnictwa i Ochrony Środowiska (pokój nr 5) lub ze strony internetowej urzędu.
*środki trwałe - szkody w uprawach trwałych (drzewa i krzewy sadownicze), uszkodzone budynki, maszyny, szkody w zwierzętach stada podstawowego (krowy, buhaje, lochy, knury itp.)
Klauzula informacyjna RODO.docx (15,34KB)
Wniosek o szacowanie szkód.doc (97,50KB)