Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego
Projekt partnerski
Tytuł projektu:
Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego
Nr umowy o dofinansowanie:
FEOP.03.01-IZ.00-0008/24 z dnia 30 czerwca 2025 r.
Program regionalny Fundusze Europejskie dla Opolskiego na lata 2021-2027
Priorytet FEOP.02: Fundusze Europejskie dla czystej energii i ochrony środowiska naturalnego w województwie opolskim
Działanie 3.1 Mobilność miejska
Cele projektu:
Celem głównym projektu jest wsparcie zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie Subregionu Południowego.
Cele szczegółowe:
- Poprawa oferty zbiorowej komunikacji miejskiej w Gminie Nysa, poprzez zakup 2 szt. zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz ze stworzeniem infrastruktury do ich ładowania.
- Stworzenie warunków do multimodalnych podróży komunikacją zbiorową, poprzez budowę Centrum przesiadkowego w Głuchołazach.
- Stworzenie warunków do kontynuowania przez rowerzystów podróży komunikacją zbiorową, poprzez budowę parkingu „bike&ride” w ramach Centrum przesiadkowego Głuchołazach.
- Zwiększenie dostępności do wysokiej jakości infrastruktury pieszo-rowerowej, poprzez budowę ciągów pieszo-rowerowych przez wszystkich Partnerów projektu.
- Zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, poprzez budowę energooszczędnego oświetlenia ulicznego przez Powiat Nyski i Gminę Nysa.
- Redukcja emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, dzięki zmniejszeniu wykorzystania indywidualnego transportu samochodowego na rzecz transportu rowerowego i komunikacji zbiorowej.
- Promocja wykorzystania komunikacji zbiorowej i innych form komunikacji alternatywnej dla samochodów osobowych, poprzez realizację przez Partnerów kampanii informacyjnej.
- Zwiększenie odporności infrastruktury zrównoważonej mobilności miejskiej na zmiany klimatu, poprzez zastosowanie elementów zielononiebieskiej infrastruktury.
- Zwiększenie spójności systemu transportu publicznego i infrastruktury rowerowej w Subregionie Południowym, poprzez realizację projektu w Partnerstwie.
Grupy docelowe:
Bezpośrednim odbiorcą wsparcia są Partnerzy projektu - Gmina Nysa, Gmina Głuchołazy, Gmina Otmuchów, Powiat Nyski i Powiat Prudnicki. Wśród pośrednich grup docelowych projektu należy wskazać: - mieszkańców Subregionu Południowego, w szczególności z gmin tworzących MOF Nysa i MOF Prudnik. - osoby przyjezdne.
Realizatorzy:
- Gmina Nysa - Lider
- Gmina Głuchołazy
- Gmina Otmuchów
- Powiat Nyski
- Powiat Prudnicki
Główne zadania partnerów:
Gmina Nysa:
- Budowa ciągów pieszo rowerowych na terenie Parku Miejskiego w Nysie (wraz z oświetleniem i monitoringiem),
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego na jazie przy elektrowni wodnej w Nysie (wraz z oświetleniem);
- Budowa trasy rowerowej na terenie Gminy Nysa;
- Zakup 2 szt. autobusów elektrycznych;
- Budowa stacji transformatorowej i montaż 2 ładowarek do autobusów elektrycznych;
- Kampania informacyjna z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej.
Gmina Głuchołazy:
- Budowa centrum przesiadkowego w Głuchołazach i trasy rowerowej na terenie Gminy Głuchołazy. Przy centrum przesiadkowym udostępniony zostanie parking „bike&ride” z 9 miejscami postojowymi.
Gmina Otmuchów:
- Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania mostu kolejowego (obiekt zabytkowy) na rzece Nysie Kłodzkiej na kładkę pieszo-rowerową w Otmuchowie.
Powiat Nyski:
- Wykonanie ścieżek pieszo-rowerowych: w ciągu drogi powiatowej nr 1628 O na odcinku Nysa - Biała Nyska oraz w ciągu drogi powiatowej nr 1632 O;
- Wykonanie energooszczędnego oświetlenia w ciągu drogi powiatowej nr 1628 O i 1632 O
Powiat Prudnicki
- Budowa ścieżki pieszo-rowerowej od miejscowości Prudnik do miejscowości Dębowiec.
Wszyscy Partnerzy ponosić będą wydatki na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej i działania informacyjno-promocyjne. Każdy z Partnerów projektu zaplanował przeprowadzenie kampanii informacyjnej promującej transport publiczny i rowerowy, podnoszącej świadomość ekologiczną mieszkańców Subregionu Południowego.
Wartość projektu:
- Wydatki ogółem: 50 672 658,83 zł
- Wydatki kwalifikowalne: 48 305 828,06 zł
- Wkład Funduszy Europejskich (dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego): 39 417 304,96 zł
Gmina Głuchołazy:
Wydatki ogółem: 11 342 964,58 zł
Wydatki kwalifikowane: 11 342 964,58 zł
Dofinansowanie: 7 998 871,05 zł
Wkład Funduszy Europejskich (dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego): 7 998 871,05 zł
Planowane efekty projektu:
W wyniku realizacji projektu:
- powstanie infrastruktura rowerowa o długości 12,4960 km;
- powstanie 1 Centrum przesiadkowe w Głuchołazach;
- powstanie 1 obiekt „bike&ride” z 9 miejscami postojowymi;
- zakupione zostaną 2 szt. zeroemisyjnych autobusów, z miejscami łącznie dla 132 osób;
- utworzone zostaną 4 punkty ładowania autobusów zeroemisyjnych;
- zostanie wykonana zielono-niebieskiej infrastruktura: zbiorniki na wodę deszczową
i nasadzenie roślinności przy Centrum przesiadkowym w Głuchołazach; - powstaną ogrody deszczowe przy wiatach rowerowych w ciągu tras rowerowych na terenie Gminy Głuchołazy i Nysa.
Produkty (Gmina Głuchołazy):
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - 1 szt.
- Liczba wspartych zintegrowanych węzłów przesiadkowych - 1 szt.
- Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych - 1szt.
- Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego - 18 948 osób
- Wspierana infrastruktura rowerowa - 2,5970 km
- Liczba wybudowanych obiektów "Bike&Ride" - 1 szt.
- Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach "Bike&Ride" - 9 szt.
Rezultaty (Gmina Głuchołazy):
Szacowana emisja gazów cieplarnianych - 3 282, tona ekwiwalentu CO2/rok
Roczna liczba użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego - 101 600 użytkowników
Realizacja: 2024 - 2027
Zobacz: www.mapadotacji.gov.pl