Konsultacje projektu Uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w przedmiocie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi
ZARZĄDZENIE NR 1010-PR.249.2025 BURMISTRZA GŁUCHOŁAZ
z dnia 27 października 2025 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu Uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w przedmiocie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2026 rok.
Na podstawie § 2 ust. 1 Uchwały nr L/415/10 Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 14 października 2010r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego (Dz. Urz. Woj. Opolskiego z 15.10.2010r. nr 120 poz. 1322) z a r z ą d z a m, co następuje:
§ 1. Przeprowadza się konsultacje z organizacjami działającymi na terenie Gminy Głuchołazy w zakresie projektu Uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2026 rok.
§ 2. Sposób przeprowadzenia konsultacji określa Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 3. Projekt Uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2026 rok określa Załącznik Nr 2 do niniejszego Zarządzenia.
§ 4. Wykonanie Zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Promocji, Turystyki i Sportu.
§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Burmistrz Głuchołaz
Paweł Szymkowicz
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 1010-PR.249.2025 Burmistrza Głuchołaz z dnia 27 października 2025 r.
Sposób przeprowadzenia konsultacji
1. Przeprowadza się konsultacje celem zebrania opinii organizacji pozarządowych i innych podmiotów wymienionych w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2. Przedmiotem konsultacji jest projekt Uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w przedmiocie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2026 rok.
3. Konsultacje przeprowadza się w formie elektronicznej pod adresem konsultacje@glucholazy.pl.
4. Konsultacje w formie elektronicznej będą odbywać się w dniach od 29 października 2025 r. od godz. 10:00 do dnia 5 listopada 2025 r. do godziny 09:59.
5. Konsultacje w formie otwartego spotkania w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Głuchołazach (ul. Rynek 15, II piętro) odbędą się w dniu 5 listopada 2025 roku od godz. 11:00. do godz. 13:00.
6. Pełny tekst projektu Uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w przedmiocie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2026 rok, znajduje się na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Głuchołazach, w Biuletynie Informacji Publicznych oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Głuchołazach.
7. Za przeprowadzenie konsultacji odpowiada Naczelnik Wydziału Promocji, Turystyki i Sportu.
Załącznik nr 2 do zarządzenia nr 1010-PR.249.2025 Burmistrza Głuchołaz z dnia 27 października 2025 r
UCHWAŁA NR .................... RADY MIEJSKIEJ W GŁUCHOŁAZACH
z dnia 14 października 2025 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2026 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2025 poz. 1153), w związku z art. 5a ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2025 poz. 1338) – Rada Miejska w Głuchołazach uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się roczny Program współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2026 rok, zwany dalej programem, stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głuchołaz.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.
Załącznik do uchwały nr ....................
Rady Miejskiej w Głuchołazach
z dnia 14 października 2025 r.
Program Współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami,
o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2026 rok.
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1. W celu ustalenia zasad współpracy między Gminą Głuchołazy a organizacjami pozarządowymi uchwala się roczny Program Współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2026 rok.
§ 2. Ilekroć dalej będzie mowa o:
1) programie - należy przez to rozumieć roczny Program Współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2026 rok;
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
3) rozporządzeniu - należy przez to rozumieć rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań;
4) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Głuchołazy;
5) dotacji - należy przez to rozumieć dotację udzielaną zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
6) zadaniu publicznym - należy przez to rozumieć zadania określone w art. 4 ustawy;
7) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Głuchołazach.
Rozdział 2. Cel główny i cele szczegółowe Programu
§ 3. 1. Celem głównym programu jest zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych przez Gminę poprzez włączenie w ich realizację organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego wymienionych w art.3 ust.3 ustawy, w szczególności na zasadach, w formach oraz dotyczących sfery, o których mowa w ustawie.
2. Celami szczegółowymi programu są:
1) umocnienie lokalnych działań, stworzenie warunków dla powstania inicjatyw i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych;
2) zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w gminie;
3) poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych;
4) integracja podmiotów polityki lokalnej obejmującej swym zakresem sferę zadań publicznych wymienionych w ustawie;
5) wypracowanie modelu lokalnej współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi, a jednostkami samorządu terytorialnego.
Rozdział 3. Zasady współpracy
§ 4. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi opiera się na zasadach:
1) pomocniczości - powierzenie lub wspieranie realizacji zadań własnych gminy organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom, które zapewnią ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy;
2) suwerenności stron - zachowanie autonomii partnerów przy jednoczesnej otwartości na propozycje drugiej strony oraz umożliwienie realizacji zadań publicznych na zasadach i w formie określonej w ustawie;
3) partnerstwa - dobrowolna współpraca w rozwiązywaniu wspólnie zdefiniowanych problemów i osiąganiu wytyczonych celów;
4) efektywności - wspólne dążenie do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów realizacji zadań publicznych;
5) jawności - zapewnienie dostępu do informacji w sprawach związanych z powierzeniem i realizacją zadań publicznych;
6) legalności – w myśl której wszelkie działania organów samorządu Gminy oraz organizacji odbywają się w granicach i na podstawie przepisów prawa.
Rozdział 4. Zakres przedmiotowy i priorytetowe zadania publiczne
§ 5. 1. Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi w 2026 roku będzie realizacja zadań publicznych Gminy, o których mowa w art. 4 Ustawy. Priorytetowo będą traktowane zadania w zakresie:
1) oświaty i wychowania, w tym:
a) organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem grup zagrożonych w szczególności patologiami lub wykluczeniem społecznym;
b) prowadzenie świetlic dla dzieci i młodzieży;
c) zapewnienie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, w tym:
᠆ organizacja międzyszkolnych przeglądów i konkursów;
᠆ realizacja projektów uzupełniających pracę szkoły, zwłaszcza w dziedzinach edukacji regionalnej, wychowania patriotycznego, nauki języków obcych, sportu oraz korzystania z nowoczesnych technologii;
2) kultury i sztuki, w tym:
a) tworzenie, upowszechnianie i ochrona dziedzictwa kulturowego i historycznego;
b) organizowanie imprez kulturalnych;
3) kultury fizycznej, sportu i turystyki, w tym:
a) rozwijanie różnych dyscyplin sportowych poprzez szkolenie sportowe dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym:
᠆ stworzenie systemu szkolenia w wybranych dyscyplinach sportu;
᠆ promocję wśród dzieci i młodzieży aktywności ruchowej dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego;
b) propagowanie i utrwalanie masowej kultury fizycznej, rekreacji i turystyki min. poprzez organizację imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, w tym imprez dla osób niepełnosprawnych;
c) prowadzenie stałej działalności w zakresie sekcji sportowych na terenie gminy;
d) organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży, w tym w czasie ferii zimowych i wakacji letnich (aktywne formy spędzania czasu);
e) upowszechnianie turystyki i aktywnego trybu życia;
4) pomocy społecznej, w tym:
a) udzielanie pomocy rodzinom i osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
b) zabezpieczenie potrzeb osób starszych;
c) świadczenie usług opiekuńczych dla osób starszych i chorych;
d) zapewnienie posiłków osobom tego pozbawionym;
e) organizowanie pomocy osobom bezdomnym;
f) udzielanie pomocy osobom zepchniętym na margines życia społecznego;
g) podejmowanie wspólnych działań na rzecz diagnozowania problemów społecznych oraz koordynowanie działań w celu rozwiązywania tych problemów;
5) promocji i ochrony zdrowia, w tym:
a) działania wspierające i promujące zdrowy i aktywny styl życia;
b) pomoc osobom przewlekle i nieuleczalnie chorym w środowisku domowym;
6) działania na rzecz osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży;
7) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, w tym:
a) profilaktyka i rozwiązywanie problemów uzależnień;
b) realizacja programów profilaktycznych;
c) prowadzenie placówek wsparcia dziennego;
d) przeciwdziałanie przemocy domowej;
e) działania rehabilitacyjne dla osób uzależnionych i ich rodzin;
8) organizowania pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych;
9) promocji i organizacji wolontariatu;
10) ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
11) działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.
Rozdział 5. Formy współpracy
§ 6. 1. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi może przybierać różne formy, tj. finansową i pozafinansową.
2. Pozafinansowe formy współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy to:
1) wzajemne informowanie o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w realizacji celów programu;
2) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy oraz odpowiednio dla zakresu ich działania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
3) informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w danym roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu gminy na realizację tych zadań oraz o ogłaszanych konkursach ofert na projekty realizacji zadań publicznych, a także sposobach ich rozstrzygnięć, poprzez zamieszczenie komunikatu w Biuletynie Informacji Publicznej;
4) nieodpłatne udostępnianie organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy pomieszczeń w gminnych obiektach użyteczności publicznej w celu odbywania spotkań mających na celu realizację ich zadań statutowych, związanych z realizacją inicjatyw i projektów na rzecz mieszkańców gminy o charakterze „non profit”, a niezwiązanych z działalnością komercyjną, gospodarczą lub polityczną;
5) udzielania pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację zadań z innnych źródeł niż dotacje Gminy;
6) świadczenia doradztwa i udzielania pomocy merytorycznej podmiotom pozarządowym realizującym zadania publiczne;
7) udzielania pomocy w nawiązywaniu kontaktów z podmiotami pozarządowymi z miast partnerskich;
8) promowania przez Gminę działalności organizacji i pomocy w tworzeniu ich pozytywnego wizerunku m. in. poprzez wsparcie promocyjne organizowanych przez organizacje wydarzeń i projektów.
3. Współpraca o charakterze finansowym realizowana jest poprzez:
1) powierzenie lub wsparcie realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie lub dofinansowanie ich realizacji w ramach umów jednorocznych lub wieloletnich;
2) zlecenie realizacji zadań publicznych operatorom projektu;
3) realizację projektów na rzecz podmiotów Programu, w tym w partnerstwie z nimi, finansowanych ze źródeł zewnętrznych.
Rozdział 6. Okres realizacji Programu
§ 7. Realizacja programu oraz zawartych w nim celów i zadań obejmuje okres od 1 stycznia 2026 roku do 31 grudnia 2026 roku.
Rozdział 7. Sposób realizacji Programu
§ 8. 1. Powierzanie realizacji zadań (finansowanie) określonych w Ustawie organizacjom pozarządowym następuje w trybie otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia.
2. Wspieranie realizacji zadań (dofinansowanie) określonych w Ustawie organizacjom pozarządowym następuje w trybie otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia.
3. Powierzenie lub wsparcie realizacji zadania publicznego następuje na zasadach określonych w Ustawie.
4. Dopuszcza się zlecenie zadania na zasadach określonych w art. 19a Ustawy.
Rozdział 8. Wysokość środków planowanych na realizację Programu
§ 9. 1. Gmina na realizację Programu w 2026 roku planuje przeznaczyć środki finansowe w wysokości co najmniej 710 000,00 zł.
2. Ostateczną wysokość środków, o których mowa w ust. 1, określi uchwała Rady Miejskiej w Głuchołazach w sprawie przyjęcia budżetu gminy Głuchołazy na 2026 rok.
Rozdział 9. Sposób oceny realizacji Programu
§ 10. 1. Kontrolę nad prawidłowością wykonywania zadania przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art.3 ust.3 Ustawy sprawuje Burmistrz Głuchołaz przy pomocy pracowników Urzędu.
2. W ramach kontroli pracownicy Urzędu mogą badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania zadania. Kontrolowany na żądanie kontrolującego jest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić wszelkie żądane informacje w terminie określonym przez kontrolującego.
3. Prawo do kontroli przysługuje pracownikom Urzędu zarówno w siedzibach jednostek, którym w ramach konkursu czy też trybu zleceń zgodnie z art. 19a Ustawy, wskazano realizację zadania jak i w miejscach realizacji zadań.
4. Burmistrz Głuchołaz może żądać częściowych sprawozdań z wykonywanych zadań, a jednostki realizujące zlecone zadania zobowiązane są do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo–księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania zgodnie z zasadami wynikającymi z Ustawy.
5. Pracownicy o których mowa w ust. 1, opracowują sprawozdanie z realizacji Programu.
6. Sprawozdanie o którym mowa w ust. 5 sporządzane jest na podstawie oceny realizacji Programu.
7. Narzędziami wykorzystywanymi w ocenie realizacji Programu są w szczególności:
1) sprawozdania z finansowej i pozafinansowej współpracy z podmiotami Programu;
2) wnioski z bieżącej analizy działań prowadzonych przez Gminę oraz podmioty Programu.
8. Wskaźniki niezbędne do oceny rocznego programu współpracy:
1) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert; 2) liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert; 3) liczba udzielonych zleceń na podstawie art. 19a Ustawy, 4) liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego; 5) liczba umów, które nie zostały zrealizowane lub zostały rozwiązane; 6) wysokość kwot udzielonych dotacji na poszczególne zadania publiczne.
Rozdział 10. Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji
§ 11. 1. Roczny Program Współpracy Gminy został stworzony na podstawie dotychczasowych doświadczeń współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz wniosków wynikających z oceny realizacji programów w poprzednich latach.
2. Projekt Programu, o którym mowa w ust.1 był konsultowany z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy funkcjonującymi na terenie Gminy w sposób określony w Uchwale Nr L/415/10 Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 14 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego.
3. W dniu ................... roku Burmistrz Głuchołaz Zarządzeniem nr ........................... w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu Uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w przedmiocie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2026 rok zarządził przeprowadzenie konsultacji.
4. Ogłoszenie o przeprowadzeniu konsultacji wraz z projektem Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2026 umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Głuchołazach oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Głuchołazach.
5. Konsultacje przeprowadzono w formie elektronicznej, poprzez umożliwienie organizacjom pozarządowym wysłania opinii na adres konsultacje@glucholazy.pl oraz w formie otwartego spotkania w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Głuchołazach. Konsultacje w formie elektronicznej odbyły się w dniach ........ . Konsultacje w formie otwartego spotkania odbyły się w dnia ..... .
6. W trakcie konsultacji na adres poczty elektronicznej konsultacje@glucholazy.pl .... . Na konsultacje w formie otwartego spotkania ........ .
Rozdział 11. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach
§ 12. 1. Burmistrz Głuchołaz powołuje, w drodze zarządzenia komisję konkursową, która opiniuje oferty złożone w danym konkursie.
2. Komisję konkursową powołuje się w składzie co najmniej 4 osób, w tym przewodniczący i wiceprzewodniczący.
3. Komisja działa według następujących zasad:
1) pracami kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący komisji;
2) komisja pracuje jeżeli w jej posiedzeniu uczestniczy co najmniej dwóch członków, w tym przewodniczący lub wiceprzewodniczący;
3) komisja podejmuje decyzje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
UZASADNIENIE
Zgodnie z zapisami art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2025 poz. 1338) Rada Miejska uchwala po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, roczny program współpracy. Roczny program współpracy jest uchwalany najpóźniej do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. Przedłożony projekt uchwały czyni zadość zapisom ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.